تاریخ امروز:۱ آبان ۱۴۰۳

صعود به قله آورین

این برنامه به سرپرستی آقای صباح پرسته در تاریخ ۹۸/۵/۴ اجرا گردید. برای مشاهده گزارش و عکس های برنامه روی گزینه ادامه مطلب کلیک کنید

به‌نام‌خالق کوه ها

جز ۳۱ قله ی طرح سیمرغ

مختصری در مورد قله ی اورین

مجموعه قلل مشهور مرزی (شمال‌غربی کشور) در بین کوهنوردان عبارتند از:

شهیدان ـ دالانپر ـ بزسینه ـ قندیل و اورین که جملگی در استان آذربایجان غربی و به شکل یک خط مرزی از شمال به جنوب قرار گرفته‌اند که در این بین قله اورین بلندترین آنهاست.

بدون اغراق باید اذهان کرد زیبایی و بکری این کوهستان‌ها در مجموع قلل کشور عزیزمان ایران وصف‌ناپذیر و بسیار متفاوت و دلفریب است.

سرسبزی و تنوع گیاهان به همراه دریاچه‌های فصلی و جویبارهای فراوان و چهره خاص قله‌های این منطقه که نه به شکل منفرد و سرسخت و صخره‌ای چون زاگراس و نه مانند البرز به‌هم‌پیوسته و ساده‌تر است، کل این کوهستان‌ها را از نگاه نگارنده با چهره کوهستان های دیگر کشورمان متفاوت کرده است.

کوهستان اورین در فاصله ۱۵ کیلومتری مرز ایران و ترکیه قرار گرفته است و برای صعود آن باید به شهرستان خوی سفر کرد.

(لازم به ذکر است برای صعود این قله باید از قبل با هیئت کوهنوردی شهرستان خوی مکاتبه کرده، ضمن درجریان گذاشتن این هیئت از صعود، مجوز لازم را نیز دریافت نمود.)

پس از پیگیری نامه نگاری انجام شده با مسئول محترم هیئت، جناب آقای ظرافتی با مهربانی و لطف فراوان مجوز صعود باشگاه صادر و درخوی به ما تحویل داده شد پس از طی حدود ۲۰ کیلومتر در جاده‌های زیبایی که دو طرف آن را باغات میوه فراگرفته بود به روستای «بدلان» رسیدیم.

در آنجا مینی‌بوس باشگاه را ترک کرده، سوار بر وانت‌نیسانی که باهاشون هماهنگ کردیم، جاده ۱۸ کیلومتری پناهگاه اورین را پیش گرفتیم. این قسمت از مسیر رو بهتره که با سواری نیسان رفت چون مسیر پر شیب و جاده بسیار باریک است) این جاده، کوهستانی و خاکی است و به روستایی به نام «حصار» ختم می‌شود.

که در آنجا پس از هماهنگی  با سرپرست برنامه و روئیت مجوز هیئت خوی اجازه ورود به منطقه را صادر می‌نمایند.

در فاصله ۲ کیلومتری بالاتر از این روستا، پناهگاه سنگی و نسبتاً وسیع اورین در ارتفاع ۲۵۰۰ متری احداث شده و امکاناتی مانند سالن و اتاق‌های فرش شده به همراه اجاق گاز، یخچال، ظروف و .. را داراست. این پناهگاه دارای محوطه بزرگ و آب فراوان و سرویس‌های مناسب می‌باشد.

ساعت ۲۰:۰۰ به پناهگاه رسیدیم و مورد استقبال مدیریت محترم آنجا، جناب آقای سلیمان رضازاده قرار گرفتیم.همانجا در هوایی بسیار خنک و لطیف کمپ زدیم که شب پر خاطره ای شد .ساعت ۴بامداد از پناهگاه به سمت قله حرکت کردیم ۶:۳۰به دریاچه رسیدیم. در‌کنار دریاچه چشمه زیبایی که اب خنک و گورایی دارد. پس از پنج دقبقه استراحت مسیر و به سمت قله ادامه دادیم ساعت ۸:۰۰به قله رسیدیم.کل مسیر دارای شیب ملایمیست  فقط نزدیکای قله یکم شیب تند تری دارد..بعد از کمی استراحت و عکسای یادگاری از همان مسیر به سمت دریاچه رفتیم ساعت ۹:۱۵رسیدیم دریاچه بعد از صرف  صبحانه ادامه ی مسیر داده در مسیر کشاورزان محلی مشغول علوفه چینی بودند که در دسته چند نفری و بعضا بصورت خانوادگی مشغول کار و فعالیت بودند که زیبایی منطقه را دو چندان کرده بود و ساعت ۱۲پناهگاه رسیدیم.

سپس از مسیر رفت تا رسیدن به سنندج ادامه ی مسیر و در ارومیه نهار صرف شده، پس از طی شهر های واقع در مسیر در کمال شادی و سلامت به سنندج برگشتیم.