تاریخ امروز:۱ آبان ۱۴۰۳

صعود به قله ۴۲۰۰ متری زرد کوه بختیاری به مناسبت روز بدون دخانیات

این برنامه توسط گروه کوهنوردی شهرداری سنندج در تاریخ ۱۲ الی ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ اجرا گردیده و آقای سامان پیرزاده عضو گروه کوهنوردی و غارشناسی آرش سنندج نیز در این برنامه حضور داشتند.برای مشاهده گزارش برنامه گزینه ادامه مطلب را انتخاب کنید.

نوع برنامه :کوهنوردی

تاریخ اجرا : ۱۲ الی ۱۵ خرداد ماه ۱۳۹۴

منطقه جغرافیایی : استان چهارمحال بختیاری -شهرکرد -چهل گرد سطح برنامه -سنگین ویژگیهای منطقه -رشته کوههای زردکوه (مجموعه کوهستانی وسر به فلک کشیده از رشته کوه زاگرس مرکزی )بسیاری از قلل آن تیر کشیده وبه صورت سه تیغ های مضرس است. بیش از ده قله ی بالای ۴۰۰۰ متر وجود دارد. که بلندترین آن کلونچی (۴۲۲۱)متر میباشد. قله های دیگر :چگاله. هفت تنان. شاه شهیدان. زرده.دوزرده.نازی.تیا.وجند قلل دیگر مهمترین ویژگیهای کوههای منطقه که بصورت رشته رشته است وجود دره ها وگذرگاه های عمیق است که در زبان محلی به آنها تنگ میگویند. وازجمله یخچالهای معروف آن میتوان:ایل بیگ. پور سنان.کوله خندگ. وخرسان را نام برد. ساعت ۳بعداظهر در محل میدان امام شافعی و پس از جا سازی کوله پشتی ها در مینی بوس به طرف شهرستان کوهرنگ از مسیر همدان. ملایر بروجرد. درود. علیگودرز. داران.با نام ویاد خدا آغاز کردیم. روز بعد ساعت ۱۱ ظهر به چهل گرد رسیدیم. کنار رودخانه پشت سد اطراق نموده ونهار جزیی خوردیم وادامه مسیر دادیم وچند نفر از کوهنوردان کوله هاشان را تا نصف مسیر چهار پا آورد. درمسیرمان دو چشمه ی کوچک با آبی گوارا وجود داشت وچندین چادر عشایر در آنجا زندگی میکردند ومسیر آخر که به جان پناه میرسیم مسیری خیلی سخت و دست به سنگی داشت. و ساعت ۷بعدازظهر به جان پناه رسیدیم. .ودر آنجا چادر زدیم وچندین استان دیگر هم آنجا بودند.شب را که در آنجا سپری کردیم (درارتفاعات ۳۶۰۰متری)صبح روز بعد با تجهیزات کامل زمستانی بسوی قله حرکت کردیم. ساعت ۱۱ به قله رسیدیم.ومسیر برگشت خط الراس شاه شهیدان. هفت تنان. زرده ودوزرده.وجان پناه برگشتیم. و ساعت ۶:۳۰ سوار ماشین شدیم جای شما خالی از کباب بختیاری بی نصیب نماندیم.