تاریخ امروز:۱ آبان ۱۴۰۳

نام قله : بیرمی.

موقعیت جغرافیایی : استان بوشهر شهرستان تنگستان ( اهرم ) روستای گشی

ارتفاع قله : ۱۹۶۰ متر.

افراد شرکت کننده : آرمین میرزایی سیامک چایچی . کومار ظهرابیان. هومن وفایی.

تاریخ اجرا : ۱۴۰۰/۱۰/۱۵

شرح برنامه : در راستای اجرای طرح سیمرغ و صعود به ۳۱ قله ی استان کشور این بار تصمیم بر آن شد با سه نفر دیگر از اعضای باشگاه آرش سنندج صعودی داشته باشیم به قله ی بیرمی استان بوشهر. از این رو روز چهارشنبه مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵ سوار بر ماشین شخصی ( نیسان پاترول) ساعت ۹ صبح از سنندج عازم استان بوشهر شدیم برای رسیدن به مقصد باید با گذر از استان هایی نظیر کرمانشاه لرستان و اهواز با حدود پیمایش ۱۴۰۰ کیلومتر رانندگی میکردیم.
روز اول با گذر از شهرهای کامیاران. کرمانشاه اسلام آباد پلدختر و دزفول و… ساعت ۹ شب به اهواز رسیدیم با توجه به خستگی راه و رانندگی تمام وقت تصمیم بر آن شد که شب رو در اهواز بمونیم از همین رو در یک پارک زیبا و بزرگ اقدام به برپایی چادر نمودیم. بعد از صرف شام و استراحت کوتاه ساعت ۱۲ شب در هوایی سرد و زمستانی به داخل کیسه خواب ها خزیدیم و شب را به سحر گذراندیم.

روز بعد ( پنجشنبه) ساعت ۶ صبح بیدار باش اعلام کردیم و بعد از صرف صبحانه و جمع و جور نمودن وسایل عازم استان بوشهر شدیم به محض خارج شدن از اهواز با مه بسیار غلیظ و وحشتناکی رو به رو شدیم که این عامل باعث کند شدن حرکتمون میشد . ساعت ۱ وارد بند گناوه شدیم و ساعتی را مشغول ناهار و استراحت کنار بندر زیبا و دلربای گناوه نمودیم دوباره سوار برماشین عازم شهرستان تنگستان شدیم . ساعت ۸ شب بعد از چند توقف کوتاه وارد شهرستان تنگستان استان بوشهر شدیم با هماهنگی هایی که از قبل با ریس هییت شهرستان تنگستان صورت گرفته بود در یک منزل اجاره ایی سکنی گذیدیم. بعد از صرف شام و جمع و جور نمودن کوله های روز صعودمون شب رو سپری کردیم و صبح روز بعد ( جمعه ) آماده ی صعود شدیم.

ساعت ۵ صبح جمعه بیدار شدیم و بعد از آماده شدن همنوردان عازم روستای گشی شدیم فاصله ی زمانی شهرستان تنگستان تا روستای گشتی حدود ۴۰ دقیقه بود جاده ایی کاملا آسفالت و مرغوب.
ساعت ۶ صبح استارت کار خود را از روستای گشی با راهنمای محلی (آقا فیروز) آغاز کردیم. ابتدای مسیر از یک جاده ی خاکی بزرگ وسط یک نخلستان بسیار بزرگ میگذشت. آب و هوای بسیار خوب و صدای پرنده های محلی شوق و اشتیاق زیادی رو میان ما به وجود آورده بود و خبر از یک روز دلچسب و یک صعود دلچسب تر میداد.

نکته ی جالب توجه در مورد کوه بیرمی پیمایش طولانی و مسیر سخت و سرکش این کوه بود. بعضی از کوهنوردان عزیز به خاطر ارتفاع کم این کوه مسیر را دست کم میگیرند در حالی که این قله مسیری بسیار سخت و طولانی دارد . کوه بیرمی دارای ۷ خان میباشد که پیمایش هر خان حدودا ۵۰ دقیقه طول میکشد.
تیم ما بعد از گذر از خان های اول و دوم و سوم در خان چهارم ساعت ۹:۳۰ برای صرف صبحانه توقف کردیم نیم ساعت رو صرف صبحانه و استراحت کردیم و ساعت ۱۰ مسی رو ادامه دادیم بعد از گذر ۷ خان ساعت ۱۱:۴۵ دقیقه به خط الراس منتهی الیه قله رسیدیم. یک خط الراس طولانی و پر از سنگ و صخره که هر از گاهی با دست به سنگ های مختصری مواجه میشدیم در نهایت تیم موفق شد راس ساعت ۱۲:۱۵ پای بر قله ی زیبا و سرسخت بیرمی بگذارد.
بعد از استراحتی ۴۵ دقیقه ایی و گرفتن عکس های یادگاری و صرف تنقلات و چایی ساعت ۱ فرود رو آغاز نمودیم بعد از گذشت ۱٫۵ ساعت در خان چهارم و برای صرف نهار توقف کردیم ۴۵ دقیقه رو صرف ناهار و استراحت کردیم و دوباره مسیر رو ادامه دادیم . مابین خان دوم و اول تیمی ۴ نفره را مشاهده کردیم که به خاطر دست کم گرفتن قله و نبود تجهیزات و امکانات کافی تقریبا زمین گیر شده بودند تیم ما به محض رسیدن به آن ها با روی باز و اتحاد و همدلی که بین کوهنوردان هست شروع به دادن تنقلات و آب کردند که موجب تقویت قوای جسمانی و روحی آنها شدند و قدری زمان از ما گرفته شد در نهایت ساعت ۶ غروب بعد از پیمایش ۱۲ ساعت کوهپیمایی منطقه ی بسیار زیبا و دلچسب گشی رو به مقصد تنگستان ترک کردیم و خوشحال از صعود راهی خونه شدیم و بدین ترتیب برنامه ی اولمون تمام شد.

گزارش نویس : آرمین میرزایی.