تاریخ امروز:۱ آبان ۱۴۰۳

فرود از آبشار گویله و اجرای تیرول روی رودخانه

این برنامه به سرپرستی آقای دکتر رزم کبیر اجرا گردید. برای مشاهده گزارش و عکس های برنامه گزینه ادامه مطلب را انتخاب کنید.

آبشار گويله (Gawille Waterfall ) در مريوان٬ يکي از شهرهاي ديدني استان کردستان٬ واقع شده است. این آبشار در ۳۵ کیلومتری شهرستان مریوان و در نزدیکی روستای گویله قرار دارد. آبشار در روستاهای اطراف به نام قه لبه ز شناخته می‌شود و به عنوان یک چشم انداز زیبا از مسیر جاده سقز-مریوان قابل مشاهده است. آبشار گویله از کوهستان‌های منطقه سرچشمه می‌گیرد و ارتفاع آن حدود ۵۰ متر است. آب این آبشار پس از پیوستن به چم گردلان و عبور از روستای گویله٬ نهایتا به رودخانه سیروان سرازیر می‌شود. آبشار گویله در اواخر زمستان و اوایل فصل‌ بهار از مكان‌های ديدنی‌ و زيبای‌ منطقه‌ محسوب‌ می‌شود. لازم به ذکر است قبل از آبشار٬ دشت حاصلخیز و زیبای دشت و میل وجود دارد و با شروع فعالیت های کشاورزی در منطقه٬ استفاده وسیعی از این آب به عمل می‌آید. به این دلیل٬ در اواخر بهار تا شروع مجدد بارش در پاییز٬ آبشار تقریبا بدون آب خواهد بود.

 

موقعیت جغرافیایی:E462031 N354050

نزدیکترین روستا:روستای گویله

مدت زمان کوهپیمایی تا کنار آبشار:حدود ۴۰ دقیقه (فاصله تا جاده حدود ۲ کیلومتر است).

وضعیت آب آشامیدنی:چشمه های اطراف آبشار؛ خود آب آبشار نیز برای تهیه چای مناسب می باشد.

وضعصت پوشش گیاهی منطقه:از نظر  پوشش گیاهی  بسيار  غنی می باشد؛ اسامی  بعضی  از  آنها مانند: گنگر – شنگ – غاز ياخه – ريواس- گاو زبان – پونه – علف چشمه – آويشن – پياز کوهی ( کنيوال ) – هه لامه – مه نی و ….. می باشد.

وضعیت کارگاه فرود و تیرول:کارگاه ها را با استفاده از چند میخ برگی و باریک ناودانی و بک آپ (Backup) آن را بلوک طبیعی گرفتیم.

ارتفاع فرود:حدود ۴۶ متر

طول تیرول:حدود ۱۵ متر

تاریخ اجراء برنامه: جمعه ۲۱ فروردین ۱۳۹۴

افراد شرکت کننده:خبات زمانی (مسئول فنی)٬ هیوا چمنی٬ پیام رضابخش٬ اسکندر مرادی٬ احمد زبردست (مهمان و عکاس) و محمد رزم­کبیر (سرپرست برنامه).

 

نکات مهم

۱-     اولین نکته اساسی در تمامی برنامه های صعود و فنی احترام گذاشتن به محیط زیست و فرهنگ اکولوژیکی است.

۲-     تقریبا در طول تمامی مسیر آنتن دهی مناسب وجود دارد.

۳-     بهترین فصل و با توجه به شرایط آب آبشار جهت کار فنی ماه فروردین، جهت عکاس های حرفه ای در فروردین و اردیبهشت ماه می باشد.

 

۴-     در این فصل با توجه به حجم آب، فرود از کنار آبشار امکان پذیر می باشد.

 

با تشکر از آقای دکتر رزم کبیر جهت تهیه کردن این گزارش

 

عکس های برنامه

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *