تاریخ امروز:۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

صعود به قله قه له برد

کوه قه له برد از کوه های رشته کوه زاگرس میباشد که از ارتفاعات نیمه جنگلی زاگرس که ۲۷۵۲ متر ارتفاع دارد و در ۲۴ کیلومتری جنوب شرقی مریوان و شرق روستای آلمانه در میانه راه سنندج به مریوان واقع گردیده است.
از خصوصیات مهم توپوگرافیک این قله می توان از شیبهای تند و زمستان های یخی و برفی اش یاد کنیم.
براساس تقویم فصل پاییز باشگاه آرش برنامه ۱۷ آذر ماه۱۴۰۲ صعود به قله قه له برد در منطقه مریوان بود. جهت برگزاری این برنامه ۲۹ نفر از اعضای باشگاه همراه با ۲ نفر مهمان در این برنامه اعلام آمادگی نموده و مقدمات سفر با رزرو ۲ دستگاه مینی بوس فراهم شد و ساعت ۳٫۴۵ دقیقه از میدان اقبال به سوی مریوان حرکت کردیم و ساعت ۶٫۳۰ صبح به روستای چور که در دامنه کوه قه له برد است رسیدیم و بعد از پیاده شدن و جمع کردن کوله ها ساعت ۶٫۴۵ دقیقه بامداد با سرقدمی آقای حسن مولودی وعقب داری آقای ظاهر فاتحی حرکت کردیم. سپس در ساعت ۷٫۱۵ دقیقه بعد از انجام حرکت نرمشی که توسط آقای یدالله شیدا انجام شد همراه همنوردان و طی کردن مسیر پاکوب که با شیب ملایمی شروع می‌شد مسیر را ادامه دادیم وپس از طی ۱٫۳۰ پیمایش در ساعت ۸٫۵ دقیقه در محوطه ای باز و مناسب کنار درخت های بلوط جهت استراحت و صرف صبحانه ۲۰ دقیقه توقف کردیم و سپس برنامه صعود را ادامه دادیم.
بعد از طی مسیری با هماهنگی سرپرستی باشگاه آقای فریدون میرانی تیمی داوطلب متشکل از ۱۲ نفر جدا شده و صعود سرعتی را شروع کردند و ۱۹ نفر از تیم، برنامه صعود را ادامه دادیم.
ابتدای مسیر دارای شیب نسبتا زیادی بود با طی کردن مسیر سنگلاخی گاها سخت ادامه مسیر دادیم وبا توقف های کوتاه سعی بر این شد خستگی را حس نکنیم.
پس از طی راه سنگلاخی و پشت سر نهادن قسمت سخت مسیر به بخش اصلی و پایانی کار در ساعت ۹٫۳۰ رسیدیم، لازم به ذکر است در اینجا نمایی از دریاچه زریوار قابل مشاهده بود. در ادامه با سرعت مناسب و با راهنمایی عزیزان پیش کسوت و گاها دست به سنگ با موفقیت و سلامتی همه اعضای تیم دوم در ساعت ۱٫۴۵ دقیقه ظهر موفق به صعود قله شدیم لازم به ذکر است از قله نمایی از کوه های چهل چمه وسلطان اخزه تو در دور دست قابل رؤیت بود. پس از گرفتن عکس های یادگاری در قله و همچنین برای رفع خستگی و صرف نهار، در جوار قله ۳۰ دقیقه توقف کردیم.
درساعت ۲٫۳۰ همه اعضای گروه ۳۱ نفره خود را آماده فرود نموده و با ریتمی مناسب، مسیر را با پاگذاشتن از میان برگ های خزان کرده گردو به پایین ادامه داده و در نهایت ساعت ۶ از روستای چور به مقصد سنندج حرکت و در ساعت ۹ شب به سنندج رسیدیم.
لازم به ذکر است کل مسیر رفت و برگشت دارای آنتن دهی خوبی بود.